Resultatet av projektet är mycket mer än en statisk rapport, utan kunskaperna är ett viktigt underlag som ska leva vidare i organisationen. Verktygen kan användas både i det dagliga arbetet och i den långsiktiga planeringen, som vid utveckling av nya fastighetsprojekt. Personas kan till exempel användas för att förstå hur olika hushållstyper skulle uppleva en ny planlösning eller för att göra kommunikationen mer begriplig för internationella studenter.
– Behov förändras över tid. Därför är det viktigt att vi ser de här insikterna som något levande, som kan utvecklas tillsammans med våra hyresgäster, avslutar Hanna.
Efter projektet anställdes Hanna som UX / Community Manager på ByggVesta, där hon bland annat arbetar för att ta insikterna vidare till konkreta förbättringar och utveckling.
Andreas Siltberg, förvaltningschef på ByggVesta, sammanfattar projektet:
– Att sitta ner med hyresgästerna i deras vardagsrum gav oss en äkta bild av livet i husen. De berättelserna hjälper oss att fatta bättre beslut och utveckla förvaltningen. Kundresan är inget avslutat projekt, utan något vi fortsätter att bygga vidare på tillsammans med våra hyresgäster.