Samlad information om hur det funkar att bo hos oss - ByggVesta

Så funkar det

Är du nyfiken på hur det går till att få en lägenhet hos ByggVesta? Eller vad det innebär att vara hyresgäst hos oss? Här har vi samlat all information om hur det går till på ett ställe.

Allt du behöver veta om att bli hyresgäst hos ByggVesta

Är du nyfiken på hur det går till att få en lägenhet hos ByggVesta? Eller vad det innebär att vara hyresgäst hos oss? Se varje steg i processen till en ny lägenhet här.

1. Ställ dig i kö

För att söka bostad hos oss behöver du stå i vår bostadskö. Det är gratis att stå i kö och du registrerar dig själv här på hemsidan. För att behålla din köplats måste du logga in minst en gång per år. I din profil kan du ange dina önskemål för att få mejl med tips om lediga lägenheter. Ställ dig i kö genom att fylla i formuläret här.

2. Sök bland lediga lägenheter

Du kan enkelt se alla annonser för lediga lägenheter här på vår hemsida om följer länken till Mina sidor. Vissa av våra lägenheter hyr vi ut enligt först till kvarn-principen. Alla som står i vår bostadskö har lika stor chans att få kontrakt på dessa lägenheter – det gäller bara att vara snabbast med att anmäla intresse. För bästa chans att vara först till kvarn rekommenderar vi att du lägger in en sökbevakning på annonser i listan ”Först till kvarn” och bevakar din mejl dagligen. Mer om först till kvarn-uthyrning hittar du under Kundservice.

3. Gör en intresseanmälan

När en lägenhet som matchar önskemålen i din profil blir ledig får du ett mejl med en inbjudan om att anmäla intresse för lägenheten. Har du valt att inte få förslag på lägenheter via mejl behöver du själv gå in på vår hemsida för att se vilka lägenheter som är lediga. Gör din intresseanmälan inom tre (3) arbetsdagar från att lägenheten annonseras. En intresseanmälan garanterar dock inte att du får lägenheten.

4. Få ett erbjudande

Ett erbjudande skickas till de tio (10) personer i vår kö som har flest köpoäng och som aktivt anmält sitt intresse för lägenheten. En förutsättning för att få en lägenhet är att du uppfyller kraven i vår hyrespolicy. Vi förbehåller oss rätten att slutligen välja hyresgäst.

5. Teckna ett hållbart kontrakt

Om du erbjuds lägenheten får du skriva på ett hyresavtal. Det kan du göra med hjälp av bank-id. Du tecknar ett hållbart kontrakt med oss. Det är både ditt hyreskontrakt och vår gemensamma överenskommelse om att sträva efter att boendet ska vara så hållbart som möjligt. Det omfattar åtgärder för såväl miljö, till exempel sortering av avfall, som sociala aspekter som främjar trygghet och gemenskap. All information om vilka villkor som gäller för att teckna hyreskontrakt hittar du i vår hyrespolicy.

6. Flytta in

Vår förvaltare kontaktar dig när du ska kvittera ut nycklar, informerar dig om när du får tillträde till lägenheten och svarar på praktiska frågor. Om du flyttar in i ett nybyggt hus får du dina nycklar vid ett särskilt nyckelutlämningstillfälle.

7. Dags att flytta ut?

Uppsägningstiden för din lägenhet är 3 (tre) kalendermånader räknat från månadsskiftet närmast efter att hyresvärden tagit emot uppsägningen. För en studentlägenhet är uppsägningstiden 2 (två) kalendermånader. Skickar du in din uppsägning i mitten av mars är alltså uppsägningstiden april, maj och juni. Lägenheten ska flyttstädas och sedan besiktigas av oss innan uppsägningstidens slut. Du som hyresgäst ansvarar för att i god tid kontakta vår förvaltare för att boka tid för besiktning och återlämning av nycklar. Läs mer under info för hyresgäster.

Har du inte fått svar på din fråga? Använd vår tjänst ”Frågor & svar” som finns längst ner till höger på sidan och på sidan Kundservice.

Bo i framtiden

Hitta hem hos oss

Ställ dig i vår bostadskö – det är helt gratis

Kundservice