ByggVesta

  • Om oss
  • Bo hos oss
  • Våra projekt

    Allt du behöver veta om att bli hyresgäst hos ByggVesta

    Är du nyfiken på hur det går till att få en lägenhet hos ByggVesta? Eller hur det är att vara hyresgäst hos oss? Här har vi samlat all den informationen på ett ställe.

    Här hittar du en beskrivning av hur det är att vara hyresgäst hos ByggVesta – steg för steg från sökande till en eventuell utflytt. Här berättar vi också hur vi arbetar med service och kommunikation för att våra hyresgäster ska trivas så bra som möjligt.

    1. Ställ dig i kö

    För att söka bostad hos oss behöver du stå i vår bostadskö. Det är gratis att stå kö och du registrerar dig själv här på hemsidan. För att behålla din köplats måste du logga in minst var sjätte månad. I din profil kan du ange dina önskemål för att få mejl med tips om lediga lägenheter. Ställ dig i kö genom att fylla i formuläret här.

    2. Sök bland lediga lägenheter

    Du kan enkelt se alla annonser för lediga lägenheter här på vår hemsida om du loggar in på mina sidor. Vissa av våra lägenheter hyr vi ut enligt först till kvarn-principen. Alla som står i vår bostadskö har lika stor chans att få kontrakt på dessa lägenheter – det gäller bara att vara snabbast med att anmäla intresse. För bästa chans att vara först till kvarn rekommenderar vi att du bevakar din mejl dagligen. Mer om först till kvarn-uthyrning hittar du under Kundservice.

    3. Gör en intresseanmälan

    När en lägenhet som matchar önskemålen i din profil blir ledig får du ett mejl med en inbjudan om att anmäla intresse för lägenheten. Har du valt att inte få förslag på lägenheter via mejl behöver du själv gå in på vår hemsida för att se vilka lägenheter som är lediga. Gör din intresseanmälan inom sju (7) arbetsdagar från att lägenheten annonseras. En intresseanmälan garanterar dock inte att du får lägenheten.

    4. Få ett erbjudande

    Ett erbjudande skickas till de tio (10) personer i vår kö som har flest köpoäng och som aktivt anmält sitt intresse för lägenheten. En förutsättning för att få en lägenhet är att du uppfyller kraven i vår hyrespolicy. Vi förbehåller oss rätten att slutligen välja hyresgäst.

    5. Teckna ett grönt kontrakt

    Du tecknar ett grönt kontrakt med oss. Det är både ditt hyreskontrakt och vår gemensamma överenskommelse om att sträva efter att boendet ska vara så hållbart som möjligt. Det betyder att bland annat att kostnader för värme, vatten och el inte ingår i hyran, utan debiteras enligt din faktiska förbrukning. All information om vilka villkor som gäller för att teckna hyreskontrakt hittar du i vår hyrespolicy.

    6. Flytta in

    Vår förvaltare kontaktar dig när du ska kvittera ut nycklar, informerar dig om när du får tillträde till lägenheten och svarar på praktiska frågor.

    7. Dags att flytta ut?

    Uppsägningstiden för din lägenhet är 3 (tre) kalendermånader räknat från månadsskiftet närmast efter att hyresvärden tagit emot uppsägningen. För en studentlägenhet är uppsägningstiden 2 (två) kalendermånader. Skickar du in din uppsägning i mitten av mars är alltså uppsägningstiden april, maj och juni. Lägenheten ska flyttstädas och sedan besiktigas av oss innan uppsägningstidens slut. Du som hyresgäst ansvarar för att i god tid kontakta vår förvaltare för att boka tid för besiktning och återlämning av nycklar. Läs mer under info för hyresgäster.