Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat svar på några vanliga frågor om hur det går till att söka lägenhet hos oss.

Vad händer med min intresseanmälan?

När du sökt en lägenhet hos oss och sista datum för intresseanmälan har passerats kan du inte längre se dina sökta lägenheter under ”min profil”. Det beror på att vi nu behandlar intresseanmälningarna och då kan du inte längre administrera dem själv.

När sista datum för att lämna intresse har passerat, skickas ett erbjudande ut till de översta i kön. Du har då 7 helgfria dagar på dig att tacka ja eller nej, samt gå på visning av lägenheten. Den person med högst köpoäng som har tackat ja kommer därefter att genomgå en kreditprövning samt bli ombedd att skicka intyg på inkomst till oss. Om personen i fråga uppfyller vår hyrespolicy, kommer vi skicka ut kontraktet per post. Kontraktet ska sedan signeras och skickas tillbaka till oss inom en vecka.

Vad är först till kvarn-lägenheter och hur hyrs de ut?

Vissa av våra lägenheter hyr vi ut enligt först till kvarn-principen. Alla som står i vår bostadskö har lika stor chans att få kontrakt på dessa lägenheter – det gäller bara att vara snabbast med att anmäla intresse.

På det här sättet hyr vi ut slumpvist utvalda lägenheter från alla våra fastigheter, utom studentlägenheter. Det kan både vara nyproducerade och något äldre lägenheter. För att kunna söka en först till kvarn-lägenhet behöver du vara registrerad i vår bostadskö, och för att teckna kontrakt måste du alltid uppfylla våra hyresvillkor.

När du registrerar dig i bostadskön kan du välja att få förslag enligt dina önskemål om bostad. Då får du ett mejl omedelbart när vi lägger upp en först till kvarn-lägenhet som matchar var och hur du vill bo. Du kan också välja att få en notis från ByggVesta-appen, som vi rekommenderar för att ha bäst chans att se lediga först till kvarn-lägenheter först av alla. 

Hur går uthyrningen till i ett helt nybyggt hus?

Vid nyproduktioner samarbetar vi oftast med kommunens bostadsförmedling där ca 50% av bostäderna förmedlas. De andra 50% förmedlas via vår kö. Här följer ett exempel på hur en tidsplan för hur förmedling av lägenheter kan se ut vid nyproduktion (avvikelser kan förekomma):

Antal månader innan inflyttningsdagen:

Ca 6 månader:
Information om lägenheterna och kvarteret publiceras på hemsidan under aktuellt projekt.

Ca 5 månader:
Visning av en visningslägenhet i fastigheten (om det är möjligt med hänsyn till den pågående produktionen).

Ca 5 månader:
Alla objekt publiceras på vår hemsida för intresseanmälan. Intresseanmälan är i regel öppen ca 2 veckor. Under denna tid kan du gå in och lämna ditt intresse på maximalt 5 olika objekt.

Ca 4 ½ månader:
Erbjudande om kontrakt går ut till de som står överst i kön, baserat på köpoäng, på vardera lägenhet. Man har då några dagar på sig att tacka ja eller nej. Om man får erbjudande på fler än 1 lägenhet får man lov att tacka ja till alla erbjudanden och man har då också möjlighet att rangordna sina val. Det är dock alltid köpoängen som avgör i slutändan. Så fort man tackat ja till kontraktsskrivning på en lägenhet och har tillräckliga köpoäng begär vi in inkomstuppgifter och tar kreditupplysning. Om kunden uppfyller villkoren i vår hyrespolicy, skickar vi ut kontraktet per post.

Varför kan jag  inte längre se en lägenhet jag sökt under ”min profil”?

När vi avpublicerar lägenheten kan du inte längre se den sökta lägenheten under ”min profil” eftersom vi då handlägger din ansökan.

Kan jag överlåta mina köpoäng till någon annan?

Nej det kan du inte.

Jag kan inte hitta mig själv i ert kösystem, vad gör jag?

Det vanligaste felet är att du har registrerat ditt personnummer i fel format. Personnumret ska registreras i formatet ÅÅMMDDXXXX. Kontakta oss så hjälper vi dig! Glöm inte att ge oss ditt personnummer när du kontaktar oss via e-post.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

Gå in på inloggningssidan (Logga in/glömt pinkod) och klicka på länken "Skicka mina inloggningsuppgifter". Där behöver du uppge ditt personnummer samt mejladressen du hade vid registreringen. 

Jag bor hos er, men har ingen inloggning till "Mina sidor", vad gör jag?

Genom att logga in på "Mina sidor" kan du bland annat registrera felanmälningar, kontrollera avier samt mycket mer. Om du redan bor hos oss behöver du bara uppge ditt personnummer samt din mejladress och be om inloggningsuppgifter, så skickas det till din mejl.

Var hittar jag information om Boendeservice?

All information för våra hyresgäster som tidigare låg under rubriken "Boendeservice" hittar du nu när du loggar in på "Mina sidor", till vänster i toppmenyn här på hemsidan. Vi tror att det gör det lättare att hitta all praktisk information, blanketter och så vidare.

Kontakta oss

Hittar du inte svar på din fråga här? Ta gärna kontakt med kundservice så hjälper vi dig med allt som handlar om bostadskön och uthyrning av våra lägenheter.

Kundservice:
hyresadmin@byggvesta.se
08-694 07 90, Telefontid må-fre 09:00-15:00.

Studentlägenheter:
Colonia, Linköping: colonia.student@byggvesta.se

Kosterhavet, Stockholm: kosterhavet.student@byggvesta.se